راهنمای بازاریابی رایحه برای هتل ها
هتل ها یکی از مهم ترین مراکز استفاده از بازاریابی رایحه در دنیا محسوب شوند و اگر به جزئیات ریز آن توجه نشود، می تواند اثری معکوس در بازاریابی داشته باشد…
هتل داران در همه جای دنیا، همیشه دنبال روایت داستانی منحصر به فرد از هتل خود هستند. آنها میدانند که باید احساسی خاص را در ذهن مشتری هایشان ایجاد کنند و این حس باید چیزی فراتر از یک سازه آجری و ملات باشد، مهم نیست که فضای داخلی یا امکانات چقدر مجلل یا گرانقیمت باشد. حتی اگر بازدیدکنندگان فقط یک شب بمانند، باید همیشه خوشحال باشند، احساس راحتی کنند و آرزو کنند در آینده برگردند.در طول دهه گذشته، هتلهای مجلل به محیطهایی صمیمی تبدیل شدهاند که مکانی لذت بخش را برای مسافران به دنبال ماجراجویی های جدید، آماده میکنند. رایحههایی که با دقت انتخاب شدهاند، یک عامل ناملموس به فضای هتل اضافه میکنند و اتمسفری را ایجاد میکنند که شناخت برند را قوت می بخشد، بوی بد را از بین می برد، مشتریان جدید را جذب می کند و مهمتر از همه، امتیاز هتل را افزایش می دهد.[۱]
صاحبان و مدیران هتل ها به خوبی می دانند که داشتن رایحه ای خاص برای هویت یک برند ضروری است. مطالعات نشان می دهد که رایحه امضا یک عامل تعیین کننده در تجربه یک مهمان است. مسافران به احنمال بیشتر ترجیح می دهند در محل هایی اقامت کنند که قبلاً خاطرهای خوشایند در آن مکان داشته اند و یا از دوستانشان شنیده اند.هتلهایی مانند Anantara Quy Nhon Villas، در ویتنام و هتل Fendi در رم، که همیشه به دنبال ایده هایی جدید هستند، به مسافرانشان اجازه می دهند تا رایحه اتاقشان را به سلیقه خود انتخاب کنند!
قدرتی به نام رایحه
به گفته متخصصان برند هتل های ماندارین اورینتال، مهمانان بوها را دو برابر بیشتر از چیزهایی که می بینند یا می شنوند به خاطر می آورند. خاطرات مربوط به رایحه عمیقاً در ذهن جاسازی میشوند زیرا مستقیماً به بخشهایی از مغز که هم احساسات و هم حافظه را پردازش میکنند مرتبط هستند.حس بویایی ما از بسیاری جهات منحصر به فرد است. به عنوان یک صدای درونی عمل می کند که در مورد خطرات قریب الوقوع، مانند آتش سوزی و نشت گاز هشدار می دهد. حس بویایی تنها حسی است که ما از لحظه تولد داریم و تا حدود ۱۰ سالگی یعنی تا زمانی که بینایی جایگزین آن شود، تأثیر کلیدی در تفسیر کودک از جهان دارد. همچنین تنها حس ما است که به مناطقی از مغز که حافظه و احساسات را پردازش می کنند، مرتبط است.
نکات کلیدی در هنگام ایجاد لوگوی بویایی هتل
کارشناسان ما به خوبی از دانش لازم برای تفسیر، تاثیرات عاطفی و فیزیکی که رایحه های مختلف می توانند هم بر مهمانان هتل و هم در محیط اطراف آن ایجاد کنند، آگاه هستند. برندسازی رایحه برای هتل ها مستلزم درک مشتریان، رنگ ها و بافت فضا، آب و هوا و روش پراکندگی است که به بهترین وجه با رایحه انتخاب شده مطابقت دارد.انتخاب عطر بسیار مهم است چرا که یک عطر می تواند در یک مکان مناسب و در مکان دیگر نامناسب باشد. استراتژی استفاده از بازاریابی رایحه همیشه باید، توسط یک متخصص به دقت مطالعه و بررسی شود.تیم ما به طور حرفه ای و از نزدیک با صاحبین هتل همکاری می کند تا به آنها کمک کند تا نیازهای مشتریان خود را درک کنند. این هدف با پرسیدن سؤالات اساسی در مورد پیام برند و اینکه چه کسی به آن گوش خواهد داد، مشخص می شود. آیا مسافران شما عموما قشر جوان کنجکاو و به دنبال اتفاقات جدید هستند، و یا زوج هایی برای گذراندن ماه عسل؟ مسافران شما اغلب ایرانی هستند یا از گردشگران خارجی؟انتخاب رایحه، انتخابی بسیار پیچیده است و باید با مهمانانی که همگی ترجیحات بویایی ذهنی دارند هماهنگ شود.
مطالعات و آمار مربوطه
دو دانشمند، دکتر لیندا باک و ریچارد اکسل، در سال ۲۰۰۴ برنده جایزه نوبل شدند. مطالعه آن ها در مورد چگونگی تشخیص ۱۰ هزار بو مختلف توسط مغز انسان بود. مطالعات آنها نشان داد که ارتباط واضحی بین بوها و شکل گیری خاطرات وجود دارد. و این به دلیل این واقعیت است که رشته های سلولهای عصبی در بینی ما بو را با همان بخش حسی در مغز که ما برای ذخیره خاطرات استفاده میکنیم، تشخیص میدهند.صنعت برندسازی عطر در آمریکای در سال ۲۰۲۳ از مرز ۸ میلیارد دلار فراتر رفته است. به گفته کارشناسان این صنعت، بینی سریع ترین راه برای رسیدن به قلب است و هتل ها باید عطرهایی را داشته باشند و خاطره ای برای مسافران بسازند که در ذهن و قلبشان تا سال ها باقی بماند.هدف رایحههای برند باید این باشد که آن را در حافظه مهمان بگنجاند. خاطرات بصری پس از یک سال ۶۰ درصد محو می شوند، در حالی که حافظه یک عطر تنها ۴۰ درصد محو می شود.بررسیهای مربوط به هتل Hyatt Place، که از زمان آغاز به کار خود در سال ۲۰۰۷ از رایحهای مخصوص استفاده میکند، نشان میدهد که این امر باعث افزایش تجربه بازدید و افزایش وفاداری به برند برای هزاران مهمان در تقریباً ۳۰۰ شعبه این هتل در سراسر ایالات متحده شده است.
چگونه هتل ها از رایحه برای انتقال احساسات استفاده می کنند
هتل ها پیام منحصر به فرد خود را از طریق نشانه های بصری نیز به مهمانان خود منتقل می کنند. اینها می تواند شامل تزئینات هنرمندانه یا یک دسته گل و/یا میوه باشد. در حالی که این تزئینات راه زیادی در برقراری ارتباط با مهمانان دارند، این رایحه انتخاب شده است که تعیین می کند مهمان واقعاً چه احساسی در مورد یک مکان خاص دارد چراکه تنها حس بویایی است که به صورت ناخوداگاه در مغز تفسیر و حس می شود. بازاریابی رایحه به هتل ها کمک می کند تا تجربیات چندجانبه بر مشتریان خود خلق کنند.برای موفقیت، برندسازی عطر همیشه باید هویت و ارزش های هتل را منعکس کند. هنگامی که رایحه انتخاب شده در پس زمینه یک هتل همیشه وجود دارد، رضایت مهمانان افزایش می یابد و ارتباط عاطفی آنها را با هتل ایجاد می کند. البته دستورالعمل های ناگفته خاصی وجود دارد.[۲]
به عنوان مثال، ترکیب نرمی از گل رز و تنباکو احساس در خانه بودن را منتقل می کند، در حالی که حس بودن در طبیعت ممکن است با روایح چوبی و مرکباتی تداعی شود. شرکت ما این امکان را برای شما به وجود می آورد تا رایحه انتخاب شده هتل را در قالب هدایایی به مهمانان خود بدهید تا آن را به خانه ببرند. ایده این است که یک پیام برند را به مسافر منتقل کنیم که دفعه بعد که به رزرو هتل فکر می کند، او را با خاطره ای خوش به هم پیوند دهد.
سیستم های پخش عطر
صرف نظر از اندازه، هر هتلی به تعادل یکنواختی از رایحه های معطر و سازگار نیاز دارد که به فناوری ها و سیستم های پیچیده پخش هوا نیاز دارد. پس از فرموله شدن رایحه امضای هتل، بخش نهایی معادله تعیین روش پخش مناسب است. دمیدن عطرهای بازاری در هوا مستلزم الکل است که برخی از مهمانان ممکن است به آن حساسیت داشته باشند. عطرهای شیمیایی حاوی عناصری هستند که ممکن است ایجاد سر درد کند. به همین علت ما از عطرهای طبیعی با کیفیت استفاده می کنیم. میزان انتشار رایحه بسیار مهم است، چرا که بهترین و خوشایند ترین روایح اگر به شکل نا مناسب پخش شوند، سبب آزار مسافران خواهد شد. همه این موارد توسط کارشناسان ما بررسی خواهد شد.
بخش تولید عطر لاوندور
عطرهای طبیعی، تاثیرات بسیار متفاوتی از عطرهای سنتتیک دارند. عطرهای شیمیایی شاید رایحه اولیه خوبی داشته باشند ولی بیشتر مناسب عطر گذرای لباس هستند، نه عطری که قرار است ۲۴ ساعته در هوا پخش شود. برای درک بهتر این نکته، عطر دلخواه شخصی تان را بردارید و به مدت نیم ساعت مدام کنار بینی خود قرار دهید. چه احساسی درک می کنید. آیا هنوز هم عطر خود را دوست دارید؟این یکی از رازهای تفاوت انتخاب عطر لباس و عطر بازاریابی رایحه است. ما به شما اطمینان می دهیم در اجرای بازاریابی رایحه در ایران بهترین هستیم، چرا که علاوه بر دسترسی به اسانس های طبیعی با کیفیت و دانش چندین ساله در زمینه تاثیر رایحه ها بر انسان، تنهاترین تیم عطرسازی طبیعی حرفه ای در ایران را در اختیار داریم، که همیشه در حال آپدیت دانش خود در زمینه تولید عطر طبیعی، در دوره های ویژه در فرانسه است.
ارائه پیشنهادات و مشاوره های حرفه ای
رایحه مناسب در هر لابی می تواند اولین حس مثبت را ایجاد کند که حواس مهمانان را در لحظه ورود به هتل تحریک کند. عطر انتخاب شده باید فوراً و به طور غیرقابل حذفی به بازدیدکنندگان یادآوری کند که چرا آمده اند و چه انتظاراتی از اقامت خود می توانند داشته باشند. مهمانان اغلب عاشق کلیت بازدیدشان میشوند و سالها بعد، رایحه میتواند خاطرات احساسی قوی را از آن تجربه تداعی کند.تیم حرفه ای ما در تمامی مراحل در کنار شماست تا رایحه را به بهترین شکل ممکن در معرض ذهن و احساس مشتری قرار دهید
نتیجه
هتلداران قدرت عطر و بوی خاص رایحه سفارشی شده برای لابی، سرویس بهداشتی و اتاق مهمان خود را درک می کنند. ما می دانیم که چگونه از تاثیر تقریباً عرفانی که عطر می تواند بر روحیه و وفاداری مشتری داشته باشد، استفاده کنیم.ایجاد خاطرات عطری هنری ظریف، پیچیده و دقیق است و در مورد عطرهای هتلی ملاحظات خاصی را می طلبد. این موارد عبارتند از: طراحی معماری فضا; رنگها و بافتهای متنوع و باز یا بسته بودن درها و پنجرهها، که ممکن است نیاز به ترکیب رایحه انتخابی با رایحههای بیرونی داشته باشد.ارتباط ما با شما به یک فروش لحظه ای ختم نخواهد شد، ما در تمام مراحل اجرا و بهبود فرایند کار و رسیدن شما به نتیجه دلخواه در کنار شماییم.بنابراین اگر شما صاحب و یا مسئول بازاریابی یک هتل هستید، همین الان فرم زیر را پر کنید تا ما در اولین فرصت با شما تماس بگیریم و به شما کمک کنیم تا بهترین شکل بازاریابی رایحه را، به طور ویژه برای هتل خود، با بالاترین کیفیت اسانس های موجود در بازار ایجاد کنید.
[۱] The Drawbacks of Masking Odors Vs Neutralizing With Metazene. Air-Scent International. 2018 Sep 30.
[۲] Inside the invisible but influential world of scent branding. Harvard Business Review. 2018 Apr;11.