چه نوع بازاریابی رایحه برای کسب کار من مناسب هست؟
در کنار انواع روش های بازاریابی شبکی، عصبی، محتوا، تلفنی، دیجیتالی و … روش جدید بازاریابی تحت عنوان بازاریابی رایحه در دنیا در حال گسترش است. در این مقاله با بازاریابی رایحه و روش های مختلف استفاده از رایحه در بازاریابی آشنا می شویم.
بازاریابی رایحه مدرن ترین روش بازاریابی محسوب شود و شناخت انواع روش هایی که می شود از رایحه ها برای این کار استفاده شود به صورت چشمگیری در حال افزایش است. برای درک واقعی اینکه بازاریابی رایحه قادر به انجام چه کاری است، باید تا حدودی علم رایحه شناسی را بشناسید و مهمتر از همه، نحوه پردازش و تفسیر رایحه را در مغز متوجه شوید. بازاریابی رایحه به شما کمک می کند در ذهن مشتریانتان ماندگار شوید و در قلب آن ها نفوذ کنید.انواع مختلف استفاده از رایحه ها از زمان های بسیار قدیم وجود داشته است و تقریباً هر فرهنگ و تمدن باستانی شناخته شده ای از رایحه ها به روشی استفاده کرده است.ملکه کلئوپاترا مصر معروف بود که بادبانهای کشتی سلطنتی خود را معطر میکرد تا همه بدانند که او در حال ورود به شهر است. حیوانات خانگی روم باستان با روغنهای معطر مسح میشدند و زنان درباری جواهرات گرانبهای خود را معطر میکردند.روش های بازاریابی از آن زمان تاکنون بهطور چشمگیری تکامل یافته است، همانطور که استفاده از رایحه نیز تغییر کرده است، و با توجه به اینکه مصرفکنندگان بهطور فزایندهای، مجموعه بیپایانی از تبلیغات سنتی را که هر لحظه به آنها برخورد میکنند، چشم پوشی می کنند، برندها به یکی از روشهای ارتباطی روی آورده اند که نمیتوان آن را نادیده گرفت. حس بویایی!با توجه به عصر تبلیغات، استفاده از بازاریابی رایحه اکنون به عنوان مرز جدیدی در تبلیغات و برندسازی در مجموعهای از صنایع در حال انفجار است. اما سوال اینجاست که چگونه می توان از رایحه ها برای تبلیغات، فروش و یا ایجاد حس ویژه در مشتری، استفاده کرد؟
این مقاله به بررسی روش های مختلف استفاده از رایحه ها در مشاغل مختلف می پردازد. در بازاریابی رایحه، ما از واکنش مغز به رایحه ها برای انتقال احساسات استفاده می کنیم. برای درک واقعی اینکه بازاریابی رایحه قادر به انجام چه کاری است، باید علم رایحه شناسی را بدانید و مهمتر از همه، نحوه پردازش و تفسیر رایحه را در مغز متوجه شوید. بازاریابی رایحه شکاف بین مشتریان با شما و آنچه می خواهید آنها در مورد کسب و کار شما فکر و احساس کنند را پر می کند.
آشنایی با حس بویایی و تاثیر رایحه ها بر مغز
حس بویایی از نخستین راه های شناخت انسان از محیط اطراف به شمار می رود و تنها حسی است که می تواند به صورت ناخودآگاه بر ذهن و تغییرات فیریولوژیکی انسان موثر باشد. مطالعات دانشمندان نشان داده است که چهار حس دیگر انسان باید اول در مغز پردازش شوند و بعد تفسیر شوند ولی حس بویایی مستقیما بر سیستم لیمبیک در مغز تاثیر می گذارد، درست جایی که مسئول کنترل و تنظیم تمامی احساسات ماست. سیستم لیمبیک همچنین مسئول ایجاد و بایگانی خاطره هاست و تحقیقات نشان داده است که حس بویایی در به یادآوری خاطره از بقیه حس های ما بسیار قوی تر است. رایحه ها های طبیعی نسبت به رایحه های شیمیایی در تاثیر گذاری پا را فراتر گذاشته اند و حتی می توانند سیستم های فیزیولوژیک ما را نیز تحت تاثیر قرار دهند، مثلا باعث کاهش ضربان قلب و در نتیجه کاهش استرس و یا آزاد سازی دوپامین (هورمون سرخوشی) و ایجاد لذت شوند.
در حالیکه روایح شیمیایی قادر به انجام این کار نیستند و تنها می توانند در خاطره سازی موثر باشند. پس شما می توانید با استفاده از رایحه ها، در ذهن و قلب مشتری نفوذ کنید و این برگ برنده شما در دنیای پر رقابت امروز خواهد بود.
مزایای اصلی بازاریابی رایحه چیست؟
- بهبود شناخت برند
- بهبود تجربیات مشتری
- فراموش نشدنی کردن نام تجاری
- افزایش زمان توقف مشتریان در محل فروش
- جذب مشتریان جدید
- ایجاد حس محصول با ارزش در ذهن مشتری
- تشویق به تکرار خرید
- افزایش فروش
- افزایش وفاداری به برند
- بهبود عملکرد پرسنل در محل کار
- حذف بوهای بد و ناخواسته
- سورپرایز کردن مشتری با هدیه رایحه های ویژه
- موفقیت بیشتر در عقد قراردادهای کاری
یکی از دلایل موفقیت بازاریابی رایحه به عنوان یک استراتژی فروش این است که تبلیغات بصری دیگر مانند گذشته توجه مصرف کنندگان عصر جدید را جلب نمی کند. خریداران از تبلیغات بصری و آگهی های بازرگانی خسته شده اند، به طوری که چشمان آنها به سرعت روی تبلیغات دیداری بسته می شود و یا صدای تبلیغات صوتی قطع می شود. گنجاندن بازاریابی رایحه در هر کسب و کاری، هر چه که باشد، نویدبخش افزایش در قیمت نهایی و بازگشت سریع سرمایه است.در ادامه می توانید انواع مختلف بازاریابی رایحه را با هم مقایسه کنید تا مناسب ترین شکل استفاده از رایحه را برای پیشبرد کسب و کارتان انتخاب کنید.
بازاریابی رایحه بیلبورد
بیلبوردهای رایحه جسورانه ترین و مستقیم ترین نوع بازاریابی رایحه هستند. این روش نام خود را از این واقعیت گرفته است که یک بوی متمایز برای سیستم بویایی به اندازه یک بیلبورد برای سیستم بینایی قابل توجه است.
بازاریابی رایحه بیلبورد چگونه کار می کند؟
رایحه ای که به طور خاص در یک محیط تجاری و به ویژه نزدیک درب ورودی پخش می شود، سبب جلب توجه افراد می شود و مشتری ها ناخواسته سعی می کنند منشا رایحه را پیدا کنند و این یعنی حتی اگر نیاز اولیه به محصولات شما نداشته باشند، باز هم وارد فروشگاه شما می شوند. رایحه بیلبورد ارتباط قدرتمند و ماندگاری را با یک برند ایجاد می کند. کسبوکارهایی که مکانهای فروش متعددی دارند باید از رایحه یکسان در هر مکان استفاده کنند تا درک یک برند واحد را ایجاد کنند. رایحه بیلبورد به صورت غلیظ و کاملا مشخص در فضای ورودی فروشگاه پخش می شوند.
چگونه از رایحه بیلبورد استفاده کنیم؟
رایحه بیلبورد یکی از انواع بازاریابی رایحه است که نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد چرا که اگر آگاهانه انتخاب نشود، می تواند سبب کاهش فروش و نارضایتی مشتریان شود. یک عطر قوی ممکن است خطر ایجاد واکنش های آلرژیک یا آزار دهنده مانند سر درد را داشته باشد. فروشگاههایی که از بیلبوردهای رایحه ای شدید استفاده میکنند، سبب جذب افراد بخصوصی به فروشگاه می شوند چرا که ممکن است عده ای از افراد آن رایحه را دوست نداشته باشند. یک صاحب کسب و کار یا متخصص بازاریابی که می خواهد یک بیلبورد رایحه ای بسازد، باید با یک شرکت عطرسازی یا متخصص در زمینه رایحه ها مشورت کند زیرا محرک های احساسی یک رایحه باید با ارزش های یک برند مطابقت داشته باشد یا نت های عطری باید به محصولات یا خدمات مرتبط باشند. همچنین سن و جنس مشتری ها باید مورد توجه قرار گیرد که همه این مسائل هزینه بر است. به همین دلیل، کارشناسان بازاریابی رایحه معمولاً بیلبوردهای رایحه را به برندهایی با بودجه بازاریابی بالا که به اندازه کافی بزرگ هستند، توصیه می کنند.
بازاریابی رایحه امضا
در این نوع بازاریابی، یک رایحه خاص برای یک برند خاص طراحی می شود. این عطر ممکن است به عنوان یک رایحه بیلبورد یا رایحه محیطی در مکان های تجاری پخش شود. بازاریابی رایحه امضا یکی از تخصصیترین، پرهزینهترین و زمانبرترین انواع بازاریابی رایحه است. برندهایی که از این رویکرد استفاده می کنند معمولاً برندهای شناخته شده و لوکس هستند.
نحوه عملکرد بوهای امضا در بازاریابی
رایحه های امضا عطرهای منحصر به فردی هستند که فقط با یک برند خاص مرتبط هستند. در حالی که ممکن است عطرهای مشابه آن ها وجود داشته باشد، اما دقیقاً مشابه عطر مورد استفاده آن برند نیستند. به عنوان مثال، خطوط هوایی سنگاپور عطر ثبت شده Stefan Floridian Waters را به عنوان یک رایحه محیطی در هواپیمای خود برای بیش از ۳۰ سال است که استفاده می کند. مهمانداران هواپیما از این عطر استفاده می کنند و عطر آن نیز در مواد شوینده ای که برای شستن حوله های هواپیما استفاده می شود وجود دارد. این عطر بر پایه القای آرامش به مسافران طراحی شده است.
دو روش اصلی برای استفاده از رایحه های امضا وجود دارد. روش اول شامل ساخت رایحه ویژه برای یک برند است. این عطر ممکن است به عنوان یک بیلبورد عطری به نمایش گذاشته شود یا به عنوان رایحه محیطی بهطور ظریفتر استفاده شود. روش دوم شامل تمرکز بر محرک های احساسی نت ها و ترکیبات عطر برای برانگیختن احساس خاصی درباره آن برند است. به بیان ساده تر یعنی رایحه امضا می تواند بدون توجه به پاسخ احساسی ویژه ای در مشتری و تنها بر پایه بوی خوش طراحی شود و یا اینکه احساسات مشتری هدف اول باشد مانند رایحه خطوط هوایی سنگاپور که بوی هوای کهنه را در کابین هواپیما، بهبود می بخشد و اضطراب مسافران را کاهش می دهد
چگونه یک رایحه امضا ایجاد کنیم
کسبوکارهایی که به دنبال عطرهای خاص هستند، اغلب با استراتژیستهای برندسازی، شرکتهای عطرسازی یا عطرسازان کار میکنند.
مهمترین ویژگی یک رایحه امضا این است که ارزش های یک برند را نشان دهد. همچنین مهم است که مطمئن شوید رایحه ای که استفاده می کنید مربوط به محیط است یا هدفی را دنبال می کند.
همچنین شما می توانید رایحه امضای خود را در هدایای ویژه مشتریانتان قرار دهید تا لذت خرید از شما و یا همکاری با شما را دوباره به یادآورند.
بازاریابی رایحه موضوعی
رایحه های موضوعی پایه اصلی اکثر انواع بازاریابی رایحه هستند، اما می توانند یک رویکرد اولیه نیز باشند. اصل مهم بازاریابی رایحه موضوعی این است که رایحه در یک محیط تجاری باید با هدف یا ماهیت آن محیط مطابقت داشته باشد.
استفاده از رایحه های موضوعی برای بازاریابی
انتخاب یک رایحه موضوعی متناسب با یک کسب و کار یا مناطق مختلف یک محیط تجاری می تواند نسبتاً آسان باشد. برخی از عطرهای موضوعی مستقیماً با محصولات و خدمات برای فروش مطابقت دارند. به عنوان مثال، پخش کردن بوی کاج در یک فروشگاه محصولات دکوراسیون چوبی.یکی دیگر از رویکردهای بازاریابی موضوعی شامل استفاده از رایحه های مختلف در قسمت های مختلف یک فروشگاه است. مانند پخش رایحه وتیور در قسمت فروش لباس آقایان و رایحه یاس در قسمت فروش لباس مخصوص بانوان.
نحوه انجام بازاریابی رایحه موضوعی
هنگام انتخاب یک رایحه موضوعی، کاملا کسب و کار خود را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که بازاریابی رایحه موضوعی با رایحههای امضا متفاوت است.
هر حالت جذابیت حسی می تواند بر بازاریابی رایحه موضوعی تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می دهد که برچسب های نوشتاری روی محصولات، ارتباطات چشمی یا موسیقی بر دریافت بازاریابی رایحه تأثیر می گذارد. روانشناسان تفاوت های فاحشی را در واکنش افراد مورد تحقیق مشاهده کرده اند که بوی مشابهی را استشمام کرده اند و به آنها ارتباط مثبت یا منفی داده شده است. ضروری است اطمینان داشته باشید که تمام روش های بازاریابی که استفاده می کنید با هم و هم جهت کار می کنند تا محیطی لذت بخش برای مصرف کنندگان ایجاد کنند.
بازاریابی رایحه غافلگیر کننده
در این نوع بازاریابی، رایحه ای به ظاهر بی ربط با موضوع ولی کاملا هوشمندانه انتخاب می شود. هدف از این نوع بازاریابی رایحه، بالا بردن توجه مشتری و ایجاد کنجکاوی در باره برند یا محصول است. البته القای احساساتی مانند آرامش، اعتماد به نفس و نشاط به مشتری، هدف نهایی این نوع بازاریابی است.
استفاده از رایحه های غافلگیر کننده برای بازاریابی
انتخاب یک رایحه غافلگیر کننده بسیار تخصصی و علمی است و نیاز به جلسات بحث و گفتگو با یک متخصص شناخت رایحه ها دارد. این نوع بازاریابی مخصوص برندهایی است که می خواهند متمایز از بقیه باشند و داستان برندشان بر سر زبان ها بیافتد. نمونه این نوع بازاریابی، برند محصولات چوبی ایکیا است که رایحه دارچین را برای برند خود انتخاب کرده است.
نحوه انجام بازاریابی رایحه غافلگیر کننده
در بازاریابی رایحه غافلگیر کننده، شخصیت مخاطب محصول یا خدمت، محیط بیزنس، میزان توقف مشتری و … باید به دقت بررسی شود تا مشخص شود چه رایحه ای برای این مخاطب ایجاد حس کنجکاوی یا خاطره می کند. دیگر قسمت های بازاریابی محیطی نیز باید با این رایحه هماهنگ باشند تا در نتیجه سبب غافلگیری مشتری و ایجاد شعف در او گردد. این نوع بازاریابی رایحه نیاز به هماهنگی فرد متخصص در زمینه رایحه ها و تیم بازاریابی برند دارد.
این نوع بازاریابی رایحه یکی از ظریف ترین روشهای بازاریابی رایحه است. عطرهای محیطی می توانند برای پوشاندن بوهای بد و یا القای احساسات خاص در مشتری استفاده شوند. رایحه امضا می تواند به صورت ظریف به عنوان رایحه محیطی استفاده شود مانند رایحه امضای خطوط هوایی سنگاپور که به عنوان رایحه محیطی در کابین هواپیما نیز استفاده می شود.
نحوه عملکرد بازاریابی عطر محیطی
از آنجا که رایحه های طبیعی می توانند بر احساسات مشتری ها تاثیر گذار باشند، رایحههای محیطی که به خوبی انتخاب شوند، میتوانند بر رفتار خرید مشتری تأثیر مثبت بگذارند.مهم است که رایحههای هدفمندی را انتخاب کنید که بتواند ترس مشتری از خرید را کاهش دهد. و مشتری به برند و محصول شما اعتماد کند.
نحوه استفاده از رایحه های محیطی
هر فروشگاه یا شرکت خدماتی می تواند از بازاریابی رایحه محیطی استفاده کند. این رایحه بسیار ملایم و ظریف در محیط پخش می شود حتی ممکن است توسط بسیاری از مشتریان قابل درک و حس نباشد، ولی می تواند بر ذهن آن ها بدون آن که متوجه شوند تاثیر بگذارد. این نوع رایحه نیاز نیست که متمایز باشد و بیشتر بر اساس نحوه و نوع تاثیر القا کننده بر مشتری انتخاب می شود مانند انتخاب رایحه لوندر در یک کلینیک پزشکی یا دندانپزشکی که می تواند باعث کاهش اضطراب بیماران شود.رایحه های محیطی را می توان با دیفیوزرها کنترل کرد که رایحه ها را در زمان های خاص در میزان های بیشتر یا کمتر پخش کند.
بازاریابی رایحه هدیه
در این نوع بازاریابی شرکت ها می توانند از رایحه های مختلف به عنوان هدیه برای مشتریان ویژه شان استفاده کنند. هدف از این نوع بازاریابی، ایجاد تجربه حسی خاص در مشتری است تا دوباره شما را به یادآورد.
نحوه عملکرد بازاریابی رایحه هدیه
شرکت های تجاری معمولا به مناسب های خاص مانند آغاز سال نو، هدایایی برای مشتریان ویژه شان می فرستند، مانند سر رسید، فلش، ساعت دیواری و … . هدف از این کار قدردانی از مشتری و یادآوری مجدد خدمت و محصولشان هست. بسیاری از شرکت ها هزینه های زیادی صرف این هدایا می کنند ولی بازخورد خوبی نمی گیرند چون این هدایا معمولا برای مشتریان تکراری شده اند، و جذابیت ندارند. رایحه های طبیعی هدیه های های ارزشمند و غافلگیر کننده ای برای مشتریان شما هستند. شما با این کار در ذهن مشتریانتان به صورت هم زمان احساس حال خوب و خاطره سازی می کنید و تا زمانیکه آن رایحه توسط مشتری شما مصرف شود، محصول و خدمت شما برای او تداعی می شود. از آن جا که این رایحه های طبیعی می توانند حس آرامش و یا شادی را در انسان القا کنند، محصول یا خدمت شما در کنار این احساسات خوشایند برای مشتری معنا پیدا می کند.
نحوه استفاده از رایحه ی هدیه
شرکت های تولیدی یا خدماتی می توانند با انتخاب خود و یا نظر یک متخصص رایحه های طبیعی، یک یا چند رایحه را انتخاب کنند و در بسته بندی مد نظر خود و یا پیشنهادی شرکت ارائه دهنده قرار دهند و در مناسبت های خاص برای مشتریانشان ارسال کنند. البته این کار نیازمند هماهنگی از حدود ۱ ماه قبل از مناسبت مورد نظر است و کار یک راه دیگر، استفاده از رایحه های طبیعی به نحوی ویژه در بسته بندی محصول یا خدمت شماست. که این موضوع نیازمند بررسی دقیق کسب شما را دارد.
در مورد انواع بازاریابی رایحه تصمیم بگیرید
بهترین راه برای شروع بازاریابی رایحه این است که به ارزش های برند خود فکر کنید. مفاهیم احساسی که شما شناسایی می کنید می توانند به نت های عطر ترجمه شوند. نتهای عطری با انواع مختلفی از احساسات و محیطها مرتبط هستند و میتوانند به صورت استراتژیک برای تبدیل تجربه حسی یک محیط به شکلی از بازاریابی استفاده شوند.هر یک از این انواع بازاریابی رایحه می تواند برای یک شرکت مناسب باشد. رایحه بیلیبورد و رایحه امضا به هزینه بیشتری برای خلق و تحقیقات بازار نیاز دارند. کسبوکارهایی که بودجههای بازاریابی کمتری دارند، بهتر است از رایحههای موضوعی، غافلگیر کننده و یا محیطی استفاده کنند. بازاریابی رایحه هدیه، روشی خلاقانه برای شرکت های خدماتی و تولیدی است.هر کدام از این انواع بازاریابی رایحه در بازار کنونی ایران، می تواند شما را از رقبا متفاوت کند.متخصصین رایحه های طبیعی و عطرسازان گروه تجاری لاوندور همراه شما در انتخاب مناسب ترین روش بازاریابی رایحه برای کسب و کار شما هستند.
همین حالا برای شروع کمپین بازاریابی رایحه خود از ما مشاوره بگیرید. برای این منظور فرم زیر را تکمیل و ارسال نمایید تا همکاران ما پس از بررسی در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.
اگر علاقه دارید دراین مورد بیشتر بدانید، می توانید مراجع زیر را مطالعه کنید.
۱. Inhalation Aromatherapy via Brain-Targeted Nasal Delivery: Natural Volatiles or Essential Oils on Mood Disorders
۲. Customer emotions and their triggers in luxury retail: Understanding the effects of customer emotions before and after entering a luxury shop
۳. Neuromarketing and consumer neuroscience: current understanding and the way forward. Decision
۴. The Use of Scents to Influence Consumers: The Sense of Using Scents to Make Cents
۵. Nosenography: How smell constitutes meaning, identity and temporal experience in spatial assemblages. arketing Theory