
چه نوع بازاریابی رایحه برای کسب کار من مناسب هست؟

بازاریابی رایحه مدرن ترین روش بازاریابی محسوب شود و شناخت انواع روش هایی که می شود از رایحه ها برای این کار استفاده شود به صورت چشمگیری در حال افزایش است. برای درک واقعی اینکه بازاریابی رایحه قادر به انجام چه کاری است، باید تا حدودی علم رایحه شناسی را بشناسید و مهمتر از همه، نحوه…
بازاریابی رایحه مدرن ترین روش بازاریابی محسوب شود و شناخت انواع روش هایی که می شود از رایحه ها برای این کار استفاده شود به صورت چشمگیری در حال افزایش است. برای درک واقعی اینکه بازاریابی رایحه قادر به انجام چه کاری است، باید تا حدودی علم رایحه شناسی را بشناسید و مهمتر از همه، نحوه پردازش و تفسیر رایحه را در مغز متوجه شوید. بازاریابی رایحه به شما کمک می کند در ذهن مشتریانتان ماندگار شوید و در قلب آن ها نفوذ کنید.
انواع مختلف استفاده از رایحه ها از زمان های بسیار قدیم وجود داشته است و تقریباً هر فرهنگ و تمدن باستانی شناخته شده ای از رایحه ها به روشی استفاده کرده است.
ملکه کلئوپاترا مصر معروف بود که بادبانهای کشتی سلطنتی خود را معطر میکرد تا همه بدانند که او در حال ورود به شهر است. حیوانات خانگی روم باستان با روغنهای معطر مسح میشدند و زنان درباری جواهرات گرانبهای خود را معطر میکردند.
روش های بازاریابی از آن زمان تاکنون بهطور چشمگیری تکامل یافته است، همانطور که استفاده از رایحه نیز تغییر کرده است، و با توجه به اینکه مصرفکنندگان بهطور فزایندهای، مجموعه بیپایانی از تبلیغات سنتی را که هر لحظه به آنها برخورد میکنند، چشم پوشی می کنند، برندها به یکی از روشهای ارتباطی روی آورده اند که نمیتوان آن را نادیده گرفت. حس بویایی!
با توجه به عصر تبلیغات، استفاده از بازاریابی رایحه اکنون به عنوان مرز جدیدی در تبلیغات و برندسازی در مجموعهای از صنایع در حال انفجار است. اما سوال اینجاست که چگونه می توان از رایحه ها برای تبلیغات، فروش و یا ایجاد حس ویژه در مشتری، استفاده کرد؟
این مقاله به بررسی روش های مختلف استفاده از رایحه ها در مشاغل مختلف می پردازد. در بازاریابی رایحه، ما از واکنش مغز به رایحه ها برای انتقال احساسات استفاده می کنیم. برای درک واقعی اینکه بازاریابی رایحه قادر به انجام چه کاری است، باید علم رایحه شناسی را بدانید و مهمتر از همه، نحوه پردازش و تفسیر رایحه را در مغز متوجه شوید. بازاریابی رایحه شکاف بین مشتریان با شما و آنچه می خواهید آنها در مورد کسب و کار شما فکر و احساس کنند را پر می کند.

آشنایی با حس بویایی و تاثیر رایحه ها بر مغز
حس بویایی از نخستین راه های شناخت انسان از محیط اطراف به شمار می رود و تنها حسی است که می تواند به صورت ناخودآگاه بر ذهن و تغییرات فیریولوژیکی انسان موثر باشد. مطالعات دانشمندان نشان داده است که چهار حس دیگر انسان باید اول در مغز پردازش شوند و بعد تفسیر شوند ولی حس بویایی مستقیما بر سیستم لیمبیک در مغز تاثیر می گذارد، درست جایی که مسئول کنترل و تنظیم تمامی احساسات ماست. سیستم لیمبیک همچنین مسئول ایجاد و بایگانی خاطره هاست و تحقیقات نشان داده است که حس بویایی در به یادآوری خاطره از بقیه حس های ما بسیار قوی تر است. رایحه ها های طبیعی نسبت به رایحه های شیمیایی در تاثیر گذاری پا را فراتر گذاشته اند و حتی می توانند سیستم های فیزیولوژیک ما را نیز تحت تاثیر قرار دهند، مثلا باعث کاهش ضربان قلب و در نتیجه کاهش استرس و یا آزاد سازی دوپامین (هورمون سرخوشی) و ایجاد لذت شوند.
در حالیکه روایح شیمیایی قادر به انجام این کار نیستند و تنها می توانند در خاطره سازی موثر باشند. پس شما می توانید با استفاده از رایحه ها، در ذهن و قلب مشتری نفوذ کنید و این برگ برنده شما در دنیای پر رقابت امروز خواهد بود.
مزایای اصلی بازاریابی رایحه چیست؟
- بهبود شناخت برند
- بهبود تجربیات مشتری
- فراموش نشدنی کردن نام تجاری
- افزایش زمان توقف مشتریان در محل فروش
- جذب مشتریان جدید
- ایجاد حس محصول با ارزش در ذهن مشتری
- تشویق به تکرار خرید
- افزایش فروش
- افزایش وفاداری به برند
- بهبود عملکرد پرسنل در محل کار
- حذف بوهای بد و ناخواسته
- سورپرایز کردن مشتری با هدیه رایحه های ویژه
- موفقیت بیشتر در عقد قراردادهای کاری
یکی از دلایل موفقیت بازاریابی رایحه به عنوان یک استراتژی فروش این است که تبلیغات بصری دیگر مانند گذشته توجه مصرف کنندگان عصر جدید را جلب نمی کند. خریداران از تبلیغات بصری و آگهی های بازرگانی خسته شده اند، به طوری که چشمان آنها به سرعت روی تبلیغات دیداری بسته می شود و یا صدای تبلیغات صوتی قطع می شود. گنجاندن بازاریابی رایحه در هر کسب و کاری، هر چه که باشد، نویدبخش افزایش در قیمت نهایی و بازگشت سریع سرمایه است.
بازاریابی رایحه می تواند به روش های بسیار متفاوتی مانند، بازاریابی رایحه بیلیبورد، رایحه امضا، رایحه موضوعی، رایحه غافلگیر کننده، رایحه محیطی و یا رایحه هدیه انجام شود. اینکه باید از چه روشی استفاده کرد به عوامل مختلفی مانند نوع کسب و کار، نوع مخاطب، محل تماس با مشتری، زمان بازگشت مشتری و … بستگی دارد.
در ادامه می خواهیم انواع این روش ها را معرفی و هدف ونحوه استفاده و از آن ها را بررسی کنیم …